The Latin sub-family contains medium weight Titling fonts, which feature underscored and/or overscored Latin small letters. The typeface was commissioned in 1913 by Frank Pick, commercial manager of the Underground Electric Railways Company of London (also known as 'The Underground Group'), as part of his plan to strengthen the company's corporate identity. Several digitisations of the Johnston type exist. The 'l' copies the curl of the 't' and produces a rather wide letter compared to most sans-serif fonts. In 1990–1992 Banks and Miles, in partnership with Signus Limited digitised the first PostScript Type 1 fonts for the then London Transport under the auspices of the corporate design manager, Roger Hughes. In early 2007, a digitisation of the typeface was developed by Transport for London under the name Johnston Delf Smith for its own use on historic signs. Heavy does not contain lower-case letters. It includes two new weights, 'Hairline' and 'Thin', for digital use, as well as symbols such as the hash character #. It is also used in the way finding signage at Westfield London. Howes wrote that Johnston's font was "the first typeface to have been designed for day-to-day use by a leading artist-craftsman. The larger x-height allowed larger counters, and type size (size of x-height in particular) and weight are reciprocal factors for legibility, but enlarging x-height can affect style and appearance. Johnston greatly admired Roman capitals, writing that they "held the supreme place among letters for readableness and beauty. Several characters have been changed, such as the restoration of the diagonal bowl on the lowercase 'g' which was lost in New Johnston. The full Underground Pro Set contains nineteen Pro OpenType fonts and 58 Basic OpenType fonts, covering extended Latin, Greek, Cyrillic character sets. Johnston's design process considered a variety of eccentricities, such as a capital-form 'q' in the lower-case and a single-storey 'a' like that later seen on Futura, before ultimately discarding them in favour of a clean, simplified design. ロンドン市内のすべての地下鉄や電車、バス、駅の看板など、いたるところで使用されている象徴的なフォント「Johnston」。誕生してから100周年の節目の今年、デザインが変更されます。, Johnstonは、1916年にエドワード・ジョンストンさんによってつくられたサンセリフ体の書体です。, 引用元:「Introducing Johnston100 for TfL」 公式動画, 可読性が高く整然としていながらも、小文字の“i”や“j”の点がダイヤモンド型をしているなど、遊び心ある親しみやすい書体のため、長年多くの人びとに愛されてきました。, 1979年、活版から写真植字への移行期に日本人デザイナーの河野 英一さんにより、実用的・均一的にリデザインされ「New Johnston」という書体が誕生しました。, 今回は、書体の汎用性を高めるためにMonotypeが改訂を手掛け、オリジナルであるJohnstonの持つ“味”や“クセ”を取り戻す形で、新書体「Johnston100」がつくられました。, 小文字の“g”の斜めに湾曲した部分や、幅を広めに取った“U”など、New Johnstonではなくなっていたディテールが復活しているほか、オリジナル書体をベースに、現代のタイポグラフィの動向やデジタルフォントの必要条件を満たすようリデザインされています。, 用意されたウェイトははMedium/Regular/Light/Thin/Hairlineの5種類。, Johnstonは線が太いため、これまでは文字サイズが小さい場合に読みづらいという問題がありましたが、Johnston100では新たに「Thin」「Hairline」の2ウェイトが加わったことで、スマートフォンやPC画面上での可読性を高めています。, また、「@」や「#」など、Web上での使用頻度の高いこれまでになかった文字も追加されました。, 地下鉄路線図からモバイルアプリまで、ロンドンの交通システムの拡大に対応できるようリデザインされたJohnston100。, 今後2016年7月から地下鉄路線図やポスターなどの印刷物を中心に徐々に展開し、2018年開通予定のクロスレール「エリザベス・ライン」を含む、列車や駅の看板などにも使用される予定です。, 時代の変化とともにフォントに求められるニーズが変わるという、わかりやすい例と言えます。, 古きを壊し新しきを次々に生み出すのではなく、今回のようにオリジナルへの高い尊敬を持ったリデザインは、“良いデザインとは何か”を改めて見つめなおす良いきっかけになりそうですね。, 映画鑑賞やショッピングが大好き。午前おやつ・午後おやつが欠かせません。今日もおやつ片手に、デザインにまつわる様々な記事をお届けします。, Swingsはデザイン事務所 Bulanco Inc. が運営しています。お気軽にご連絡ください。, ユニバーサルデザインフォントを模してつくられた「GD-高速道路ゴシック JA-OTF」, “次” 世代の技術とデザインの化学反応により、日本の漆文化を “継” いでいく「TUGI TUGI」, アクセサリーのように組み合わせを楽しめる新ブランド「KOKUYO ME(コクヨミー)」. In November 2002, the typeface was rereleased in OpenType format, which also expanded the font family to include italic fonts (resembling those of Gill Sans) in all weights. It has been the corporate font of public transport in London since the foundation of the London Passenger Transport Board in 1933, and of predecessor companies since its introduction in 1916, making its use one of the world's longest-lasting examples of corporate branding. An open-source interpretation of Johnston's original by Justin Howes and Greg Fleming. [34] Including a number of alternate glyphs such as a Garamond-inspired W (used on old signs at West Brompton station), ligatures and a characteristic arrow design. It was also used for wayfinding signs at the London 2012 Summer Olympics and Summer Paralympics,[38] including venues outside London. As a corporate font, Johnston was not available for public licensing until recently, and as such Gill Sans has become more widely used. [3], The capitals of the typeface are based on Roman square capitals such as those on the Column of Trajan, and the lower-case on traditional serif fonts.